понедельник, 11 мая 2020 г.


12 травня


Українська мова

Тема. Перевірка мовних знань з теми «Дієслово».
1. На які питання відповідає дієслово?
а) Хто? Що?       б)  Що робить? Що зробить?             в) Який? Яка? Яке?                    

2.  На що вказує  дієслово?
а) на назву предмета;       б) на ознаку предмета;        в) на дію предмета.

3. Познач групу дієслів:
а) робити, садили, зеленіє;                                           
б) сад, робота, зелень;                                   
в) робітник, зеленієш, садовий
4. Познач, з якими словами не пишеться окремо
а) (не)нависть, (не)года, (не)мовля;               б) (не)читає, (не)хитруй, (не)було;
в) (не)втомний, (не)притомний, (не)веселий.

5. Добери антоніми до дієслів:
Розмовляє - _______________________________
Радіє- ____________________________________

6. Від поданих утвори дієслова теперішнього, минулого, майбутнього часу


Минулий
Теперішній
Майбутній
писати



гріти



співати




7. Склади речення, підкреслити граматичну основу  речення. 
Весело, на, щебетали, деревах, пташки. 

8. Підкресли в дужках найбільш влучні дієслова, визнач їх рід.

Дощ (збирався, готувався) __________ ще зранку. Сіра хмара (зачинила, закрила)_____________ небо. Сонце (сховалось, причаїлось) ___________за нею. (З’явився, подув) ________ холодний різкий вітер. (Загримів, ударив) _________  перший грім.

Природа
Тема. Яке значення має кровообіг? Кровоносна система.
1. Виконайте усно тест.
1.Дихання – це процес…
А) поглинання  кисню і  виділення вуглекислого газу живими організмами.
Б) поглинання вуглекислого газу і виділення кисню живими організмами.
2. Органи дихання  – це…
А) ніс, гортань, трахея, бронхи, легені, легеневі пухирці, кровоносні судини.
Б) ніс, рот, трахея, бронхи, легені, кровоносні судини, капіляри.
3. Диханням керує… 
А) головний мозок.
Б) спинний мозок.
4. Правильно дихати через ніс тому, що…
А) у носі повітря очищається від пилу і зігрівається.
Б) не потрапляють віруси та мікроби.
5. Підкресли правильні твердження:
А) Для дихання необхідне будь-яке повітря.
Б) Пил і тютюновий дим шкодять легеням.
В)  Займайся спортом, тренуй м’язи, щоб отримувати більше кисню.
2. Відгадайте загадки про органи
1.Органи — моя сім’я
Керую ними я. (головний мозок )
2.Через носик повітрячко з киснем
Потрапляє в цей орган корисний.
З двох мішечків він завжди складається
І, як кулька, щомить надувається.  (легені)
3.Взяла Юля пірожочек,
Відкусила від нього шматочок.
Йому потрібно розчинитися
Для цього … (шлунок ) знадобиться.
4.Якщо людина отруїлась, бо не свіжу їжу їла
Отруту в організмі я знешкоджу завжди. (печінка)
5.В грудях у кожного з нас
І день, і ніч, і всякий час
Мотор стукає чудовий.
Звичайно, вам відомий. (серце)
3. Прочитайте вірш і  дайте відповідь на запитання: про яку систему органів  піде мова?
Від тоненьких капілярів,
Від судин: артерій, вен
В організмі кров гуляє
По окремій із систем.
Ловить кисень від легенів
І до серця віддає,
CO2  збере окремо
Та відводить, де він є.
Відгадати дуже просто,
Ця система…(кровоносна)
4.Роздивіться малюнки на с. 157. Назви яких органів кровоносної системи ви знаєте?
Запам’ятайте! 
Серце і кровоносні судини складають кровоносну систему. Кровоносна система забезпечує рух крові в нашому організмі.
5. Прочитайте про серце та його функції.
- Ми потрапили до найголовнішого органу нашого тіла – серце.
Воно розміщене майже посередині грудної клітини. 2/3 його знаходиться зліва, а 1/3 частинки – справа.
Прислухайтесь. Що б ви не робили - спали, їли, бігали, - завжди лунає приглушений, ритмічний стукіт. Це б'ється серце. Це годинник, за­ведений один раз на все життя.
Спробуйте стиснути свою руку в кулак – і ви побачите,  якого невеликого розміру наше серце.
Як ви думаєте, чи може людина прожити без серця?
6. Прочитайте уривок із книги Г. Юдіна «Головне чудо світу».
ДІАЛОГ БАТЬКА Й СИНА
Цікаво, а всередині серця що-небудь є чи так порожньо, як у мішку?
— Ні, воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене пе­регородкою навпіл.
— На дві кімнатки?
— На дві двоповерхові квартирки. Над кожною ~ прихожа. У ліву при­ходить у гості лише ала кров, а в пра­ву — темна. Коли воно стискаєть­ся — двері закриваються і гості за­лишають серце.
— А із правої кімнати куди ж темна кров іде?
— У легені. Там вона обмінює вугле­кислий газ на кисень. Із темної стає червоною і знову потрапляє в серце.
— Знову в праву частину?
— Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гос­ті з лівої кімнати в праву, а з правої — у ліву?
~ Правильно.
— Невже серце таке  складне?
— Так, та ще й сильне. Один його удар може підкинути стакан води на 1 метр.  Але якщо його не тренувати, воно швидко втрачає силу.
7. Прочитайте про серце.
• Маса – 250 – 360 г
• Інтенсивність роботи – 10тис. скорочень на добу.
• Термін надійності – 150 років (якщо це здорове серце).
Серце — порожнистий м'язовий мішечок. Скорочуючись і розслабляючись, воно, як насос, проштовхує кров по судинах і таким чином забезпечує її безперервний рух.  Цей рух називають пульсом. Якщо притиснути пальцями судини трохи вище долоні,  ми почуємо поштовхи крові. Це – пульс. Кров тече по артеріях, а потім потрапляє в капіляри. У капілярах кров віддає кисень і поживні речовини, а забирає вуглекислий газ та інші непотрібні організму речовини.
Кров — наче швидкий потік, що омиває твоє тіло. Вона переносить по­живні речовини з їжі, яку ми споживаємо, до кожної частини твого тіла. Вона також допомагає тілу боротися з мікробами. В організмі дитини — 3 л крові; в організмі дорослої людини — 5–6 л крові, а в немовляти — до 1 л. Якщо додати довжину всіх кровоносних судин однієї людини, утвориться лінія завдовжки 100 тисяч кілометрів. Нею можна два з половиною рази огорнути Землю.
   Яким би ти не був на зріст, твоє серце трохи більше від твого кулачка.
8. Порахуйте свій пульс, дізнайтеся скільки разів за 30 секунд скорочується серце.
- нащупайте у себе на лівій руці пульс. Легенько притисніть судину, щоб відчути ритмічні поштовхи току крові.
- Полічіть свій пульс, тобто встановіть скільки разів за 30 секунд скорочується серце.
- Встаньте, пострибайте високо на двох ногах 10 разів.
- Полічіть свій пульс за 30 секунд.
Висновок. Завдяки активним рухам частота нашого пульсу збільшується.
Далі, кров, яку виштовхує серце, тесе по великих кровоносних судинах – артеріях. Артерії – це судини по яким кров іде від серця. А судини, по яких кров рухається до серця – вени.
9. Прочитайте, що таке кровообіг.
Безперервний рух крові замкненою кровоносною системою за рахунок рушійної сили серця називається кровообігом. Рушійна сила серця виштовхує кров в наші судини артерії і безперервно наша кров рухається по цим судинам артеріям та венам.  
Судини утворюють два кола – велике і мале.По великому колу кров тече від серця  великими судинами, які називаються артеріями. Судини розгалужуються по усьому організму і, чим далі від серця, тим стають тоншими, є такі, як волосинки. Такі судини називаються капілярами. По малому колу кровообігу кров рухається від серця до системи легеневих капілярів. У легенях кров збагачується на кисень, звільняється від вуглекислого газу і по легеневих венах повертається назад до серця.   
     
10.Кров та її функції.
Кровоносну систему можна порівняти з великою річкою, а кров – з трьома кораблями. Серце неначе порт, з якого відправляються 3 кораблі червоного, білого і фіолетового кольору.
Кораблі червоного кольору(еретроцити)  - це торгові. Вони перевозять корисні речови і кисень до органів, а назад забирають відпрацьовані речовини і вуглекислий газ.
Білі кораблі (лейкоцити) – військові.  Захищають від піратських кораблів(шкідливих вірусів і мікробів).Вони мають червоний колір.
Фіолетові кораблі (тромбоцити)- швидка допомога. Відповідають за згортання крові.
Кожна людина повинна пам’ятати, що серце потрібно тренувати і розвивати.
Люди, які мало працюють фізично і не займаються фізкультурою, мають слабке серце.
11. Прочитайте прислів’я, приказки про серце.
-Хто добре серце має, той усе здолає.
-Раз добром налите серце вік не прохолоне.
- Аж мені серце скаче від радості.(Дуже утішився)
- Аж мені серце тріскає від болю.(З великого горя серце болить).
- Добре серце має.(Про щиру людину)
-  Куди серце лежить, туди око біжить.(Хто що любить, за тим й поглядає)
- Не бери собі до серця.(Не вдавайся в тугу- це тобі не поміч).
- Припустив собі до серця. (Зажурився).
12. Виконайте вправу усно «Незакінченне речення».
1.Кров рухається завдяки роботі…(серця).
2.Серце має вигляд…(мішечка).
3.Його стінки утворені…(м’язами).
4.Під час …(скорочення) м’язів із серця кров виштовхується в судини.
5.При …(розслабленні) м’язів кров із судин надходить до серця.
6.Від серця кров несуть …(артерії), а до серця …(вени).
7.Серце, артерії, вени, капіляри – це … (органи кровообігу).
Висновки
Кров дуже важлива для організму. Кровоносна система утворена органами кровообігу – судинами і серцем. Кровоносна система забезпечує рух крові, яка переносить в організмі різні речовини.
13. Прочитайте вірш « Наповніть серце добротою»
Наповніть серце добротою,
Любов’ю, радістю, теплом.
А душу щедрістю святою,
І йдіть у білий світ з добром!
Відкиньте все, що душить груди,
І камінь в серці не носіть.
Без заздрощів, твердої груди,
З любов’ю до людей ідіть.
Наповніть серце добротою
Й без страху і без каяття
Легкою, стрімкою ходою
Сміливо йдіть у майбуття.
В цім світі сонцем треба бути,
Щоб світ розцвів від доброти.
Людині треба це збагнути
І світлою в життя іти.
Нехай ваші сердечка та серця ваших рідних б’ються довгі – довгі роки! Будьте здорові!!!
14.Домашнє завдання. с. 155-157, відповіді на питання; заповнити сторінки в друкованому зошиті відповідно теми уроку та перегляньте відеоурок.


Літературне читання
 Прочитати із "Хрестоматії сучасної укр. дитячої літератури" Володимира Рутківського "Угода"(уривок). На перевірку підготувати переказ цього тексту.









Комментариев нет:

Отправить комментарий