Читання
Тема. Ознайомлення з життям і творчістю Михайла Стельмаха. М. Стельмах «Гуси – лебеді летять»(уривок із повісті).
1. Прочитайте біографію
Михайла Стельмаха.
Михайло Панасович Стельмах народився 24
травня 1912 р. у с. Дяківці Літинського району на Вінниччині в родині
незаможного хлібороба.
Батько, Панас Дем’янович, усе своє життя
працював на землі. Сина любив безмежно, хоч і заставляв до праці змалку. Цей
дивакуватий селянин продав навіть єдину корівку, лиш би Михась учився. Для сина
був здатен на все «говорив, що якби можна було руки віддати під заставу, то
віддав би до останнього пальця, а сам пішов би по ярмарках за жебрацьким
хлібом. Аби тільки син міг опанувати науки».
Дід Дем’ян був кріпаком у пана Кочубея,
який володів великою частиною Поділля. Дідусь був майстром на всі
руки. Він вважався найкращим ковалем. Кував підкови,
робив скрині, лагодив і виготовляв вози й сани, ще й розмальовував свої вироби
такими квітами, що й очей не можна було відвести. Співаючи, залюбки брався
за найтяжчу роботу. Учив дід онука бути правдивим і дотримуватися даного слова.
Бабуся була невсипущою трудівницею, мала
тонку душу. Навіть полоти для неї було каторгою, бо здавалося старій, що
висмикує не бур’яни, а позбавляє життя зелені росиночки. Які й утекти від
смерті не можуть. Михайликові здавалося, що старенька молиться за кожну
вишеньку, яблуньку, сливочку, грушечку.
З особливою ніжністю згадував письменник
батька, Панаса Дем’яновича; діда Дем’яна – колишнього кріпака, філософа,
талановитого майстра; бабусю, яку любив понад усе; дядька Миколу, якого по
вуличному звали Бульбою – цих простих, добрих, чесних і невтомних людей, серед
яких минуло дитинство Михайлика.
Першою пробудила любов хлопчика до рідної
землі мати, добра, ласкава і невтомна трудівниця, Ганна Іванівна, про яку він
так писав в автобіографічній повісті «Гуси-лебеді летять…»: «В її устах і душі
насіння було святим словом. І хоч не раз вона нарікала на свою мужицьку долю з
її вічними супутниками – нестатками й злиднями, проте нічого так не любила, як
землю. Мати вірила: земля усе знає, що говорить чи думає чоловік, що вона може
гніватись і бути доброю,і на самоті тихенько розмовляла з нею… »
Сім’я постійно відчувала матеріальні
нестатки, жити було важко. На всю родину Стельмахів були одні чоботи, тому
часто взимку батько носив Михайлика до школи на руках, загорнувши його у якусь
теплу одежину.
З дитячих років запали в душу хлопчика
народні пісні, казки, думи, легенди. А ще полюбив маленький Михайлик книжку.
«Якось я швидко, самотужки, - згадував пізніше письменник,- навчився читати і
вже, на мої дев’ять років, немало проковтнув добра і мотлоху, якого ще не
встигли докурити в моєму селі». Та найбільше його захопили дві книжки –
«Кобзар» Тараса Шевченка «Тарас Бульба» Миколи Гоголя. Перші літери хлопчик
вивів виструганою з кленової гілочки ручкою і бузиновим чорнилом.
Коли Михайлику було 9 років, його віддали
до школи. Хлопчик на той час вмів уже читати і писати, тому його відразу
прийняли до другого класу.
Після закінчення початкової сільської
школи Михайло Стельмах вступив до школи колгоспної молоді, а в 1928 р. очолив
молодіжну бригаду з колишніх наймитів. Від зорі до зорі працює він у полі, а в
душі плекає мрію: буду вчителем.
Спершу майбутній письменник навчається у
Вінницькому педагогічному технікумі, а в 1933 р. перший у Дяківцях закінчив
Вінницький педінститут.
Дві зими учителював у школах рідного
Поділля, збирав усну народну творчість, пробував писати. Перші його поезії
надруковано в 1936 році.
Цілу бібліотечку складають книжечки
Михайла Стельмаха для наймолодших читачів: «Жнива», «Колосок до колоска», «Живі
огні», «Весна-весняночка», «У сестрички дві косички», «Як журавель збирав
щавель», «Маленька Оленка», «Заячий секрет», «Цапків урожай», «Журавель»,
«Чорногуз приймає душ», «У бобра добра багато» та інші. Заслуговує на увагу і
казка про кмітливу дівчинку «Маленька Оленка».
2. Прочитайте уривок з
повісті «Гуси – лебеді летять» М. Стельмаха.
3. Перевірте
зміст прочитаного за питаннями тесту.
1. Визначте жанр прочитаного твору
а) казка; б) легенда; в)оповідання
2. Якої пори року відбувалася подія ?
а) навесні; б) влітку; в) восени
3. Які птахи поверталися з теплих країв ?
а) ластівки; б) лебеді; в) лелеки
4. Хто відімкне землю своїми ключами ?
а) весна; б) місяць; в)сонце
5. Як звали діда ?
а) Давид; б) Дем’ян; в)Денис
6. Куди лебеді полетіли ?
а) на тихі води, на ясні
зорі;
б) у далекі теплі краї; в) за Тихий океан, до
золотого сонця.
4. Домашнє завдання. Читати
переказувати с.163, 164. Приготувати 2 запитання до тексту(для дистанційного
навчання).
Українська мова
Тема. Вправи на розпізнавання часових форм дієсліва.
1.Пригадайте, яку частину мови вивчаємо? Скільки часів
має дієслово?
2. Пограйте в гру «Зайве слово».(Вилучіть «зайве слово»)
і випишіть дієслова теперішнього часу.
● Бігав, бігала,
бігало, біжить.
● Кипів, кипить, закипіло,
кипіння.
● Малюю, малюєш,
малює, намалює.
● Стрибок,
стрибала,стрибає. перестрибне.
3.До дієслів доберіть форми минулого та майбутнього часу.
Біжить – …, … . (біг, бігтиме).
Кипить – …, … .(кипів, кипітиме).
Малюю – …, … .(малював, малюватиму).
4. Виконайте вправу 425(письмово).
5. Домашнє завдання. Вправа
426.
Математика
Тема.
Зміна частки при зміні діленого у кілька
разів. Розв’язування задач.
1.Розгляньте приклади і порівняйте, як змінюється частка внаслідок збільшення (зменшення) діленого у кілька разів.
-
Для
початку пригадайте компоненти при
діленні:
18
:
2 = 9 18 — ділене, 2 — дільник; 9 — частка
2.Порівняйте вирази у кожному стовпчику. Знайдіть значення виразів нижнього рядка, використовуючи значення відповідних виразів верхнього.
36:3=12 72:8=9
360:3=12·10=120 720:8=9·10=90
96:16=6 75:25=3
960:16=6·10=60 750:25=3·10=30
3. Розв'яжіть задачу 973, користуючись планом.
1)Скільки пучків м'яти повісила бабуся?
2)Скільки пучків кропиви заготовила бабуся?
4. Домашнє завдання. № 975, №976 (№974 — за бажанням).




Комментариев нет:
Отправить комментарий