вторник, 12 января 2021 г.

 

14 січня


Літературне читання

ТемаВступ до теми. Життя і творчість великого Кобзаря. Т. Шевченко «Про себе».

Мета. Розширювати знання учнів про життєвий і творчий шлях Т. Г. Шевченка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, збагачувати словниковий запас школярів, вчити аналізувати прочитане; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов та повагу до творчості великого поета.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Підготовка до вивчення нового розділу.
-Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ
- Ви знаєте, що наша земля зветься Україна, ми звемося українцями. Ми любимо свій край, шануємо і поважаємо всіх людей Землі.
-А чи знаєте ви, діти, що Україну теж шанують і знають у світі ? Яких ви знаєте людей, що принесли славу Україні у світі ?
  Добре відомі в усьому світі й імена таких визнаних майстрів поетичного слова як Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки, Павла Тичини, Максима Рильського. Творчість цих видатних українських поетів назавжди увійшла у скарбницю світової літератури.
У розділі „ Видатні українські письменники” ви зможете ближче ознайомитися із чудовими творами цих та інших поетів та письменників.
ІII. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1. Розповідь про життя Т.Г.Шевченка
— Дата 9 березня 1814 року пам’ятна в історії української літератури. Тоді, темної ночі, перед світанком, у селі Моринці на Звенигородщині, у хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгарда, блиснув єдиний на все село вогник: народилася нова кріпацька душа для пана, а для України — її великий співець — Т. Шевченко.
Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, - смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження. На 12 році Тараса спіткало нове горе - раптово, простудившись у дорозі, помер батько.
Доля привела 17- річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його, де він став художником і вільною людиною.
22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу: В. Жуковському, К. Брюллову, Є. Гребінці, В. Григоровичу, А. Мокрицькому, які зібрали і заплатили за поета 2500 крб.      Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, - вихід у світ книги віршів,, Кобзар” у 1840 р. Справді,
„Кобзар” належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України.
За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали - 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров’я. Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря - йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати - писав і малював, ховаючи у „ захалявні книжечки”.
Через 10 років поета звільнили, він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі. Уже будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників.
  Помер Т. Шевченко 10 березня 1861 року. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санкт-Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло великого Кобзаря було перевезене в Україну. З того часу 22 травня - День пам’яті поета, день національного трауру України.
 Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори - могили великого Кобзаря - став національною святинею.
2. Опрацювання оповідання Тараса Шевченка «Про себе»
1) Гра «Передбачення».
- Прочитайте заголовок оповідання.
- Хто є його автором?
- Як ви вважаєте, про що йтиметься в цьому оповіданні?
2) Виразне читання оповідання вчителем.
 - Чи сподобалося вам оповідання?
 - Які картини ви уявляли, слухаючи його?
 - Які почуття переживали?
 - Назвіть головного героя твору.
 - Чому оповідання має таку назву?
 - Яких ще дійових осіб ви можете назвати?
3) Словникова робота.
Читання колонок слів учнями в парах
Шаг                       батіг
мажа                      череда
царина                   перелаз
неборак                 барильце 
Знайдіть тлумачення слів першої колонки у підручнику.
-Доберіть тлумачення до слів другої колонки. 
- Прикріплений до держака мотузок або ремінець, яким поганяють тварин; канчук, пуга. (Батіг)
-Певним чином обладнана частина огорожі; місце, де перелазять або переступають, перескакують і т. ін. через неї. (Перелаз)
-Гурт свійських тварин (перев. великої рогатої худоби), які утримуються, пасуться разом. (Череда)
-Невелика посудина для рідини (найчастіше з дерева) з двома днищами й опуклими стінками, стягнутими обручами. (Барильце)
4) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
-З яким почуттям Тарас Шевченко згадує своє село?
-Якою була хата, де виріс майбутній поет?
-Якими словами поет передає захоплення садом?
-З чим його порівнює?
-Чому рідний сад для нього наймиліший?
- Які рядки тексту свідчать про те, що малий Тарас був допитливим хлопцем?
-Куди він помандрував?
-Чому вирішив повернутися додому?
-Куди він насправді пішов? 
-Хто довіз Тараса додому?
-Як чумаки поставилися до хлопця?
-Прочитайте розмову Тараса з чумаками.
-Кого Тарас побачив на подвір’ї?
-Хто найбільше зрадів поверненню Тараса? Чому?
-Хто така Катерина?
-Якою ви її уявляєте?
-Знайдіть і прочитайте уривок, у якому описуються риси характеру   Катерини.
-Чому малий Тарас довго не міг заснути?
5) Гра «Упізнай предмет за його ознакою».
Вбога, стара, біла... (хата).
Стара, розлога... (верба).
Густий, темний, тихий... (сад).
Кубічний, білявий... (хлопчик).
Терпляча, ніжна... (сестра Катерина).
6) Бліцтурнір.
1. Назвати псевдонім Шевченка.(Кобзар)
2. Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814 р.) 
3. Де народився Т. Г. Шевченко? (У с. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)
4. Що означає ім’я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької — бунтівник, непокірний, безстрашний.)
5. Як називається перша збірка віршів поета? («Кобзар»)
6. Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України.)
7. У якому селі минуло дитинство Т. Г. Шевченка? (У с. Кирилівка)
8. Де художник здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії мистецтв)
9. Де похований Т. Г. Шевченко? (У Каневі, на високій горі, яка називається Тарасовою)
10. Скільки років прожив Т. Г. Шевченко? (47 років)
IV. Підсумок уроку
-Що нового дізналися про життя і творчість Тараса Григоровича Шевченка?
-Що вас найбільше зацікавило? Що вразило?
-Що б ще хотіли дізнатися про життя і творчість великого Кобзаря?
V. Домашнє завдання
Читати, переказувати с. 81–84 та переглянути відео.


Математика 

Тема. Обчислення площі прямокутника. Розв’язування задач, пов’язаних із  площею прямокутника.

Мета. Вчити учнів застосовувати формулу для знаходження площі  прямокутника і квадрата,  аналізувати і пояснювати свої дії під час обчислення площі; закріплювати вміння розв’язувати задачі на рух; розвивати швидкі обчислювальні навички, логічне мислення, увагу, пам'ять, самостійність, пізнавальний інтерес; виховувати старанність у роботі.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми будемо з вами продовжувати вчитися розв’язувати задачі на знаходження площі та периметра, закріплювати вміння розв’язувати задачі на рух, будемо виконувати цікаві завдання, розвиватимемо навички усних обчислень, логічне мислення, увагу, самостійність. Знання з даної теми вам знадобляться в житті у майбутньому.
II. Повторення та закріплення вивченого матеріалу.
- А зараз ми з вами будемо безпосередньо працювати над темою нашого уроку. Розв’яжемо задачі на знаходження площі.
1. Задачі на знаходження площі.
- Що потрібно знайти?
- Як знайти площу?
- Чому дорівнює площа прямокутників?
2. Робота з підручником. Завдання №593
3. Робота з підручником. Завдання №594
4.Робота з підручником. Завдання №595
Висновок.
- Площу всього прямокутника можна знайти, зробивши вимірювання і помноживши довжину на ширину, або площу менших прямокутників додати. Такі задачі нам будуть зустрічатися на наступних уроках, де потрібно буде знаходити площу саду, городу і т. д.
IIІ. Розвиток математичних знань.
Задачі на рух (усно) 


- Давайте пригадаємо, як знайти швидкість, час і відстань?




- Чому дорівнює швидкість гепарда?
- Чому дорівнює час крокодила?
- Чому дорівнює відстань, яку пропливла гігантська акула?
IV. Підсумок уроку.
- Так як знайти площу прямокутника?
- Якими одиницями вимірювання ми сьогодні визначали площу прямокутника?
- Чи необхідні нам у житті знання про вимірювання площі? 
- Коли ми використовуємо ці знання? Доведіть.
V. Домашнє завдання. Виконати тестові завдання та повторити правило на с. 96.
                         Тестові завдання «Обчислення площі прямокутника»
1.Довжина прямокутника 23см, а ширина – 16см. Чому дорівнює його площа? (1б)
а)405см2
б)368см2
в)612см2

2.Довжина прямокутника – 8см, а ширина на 2 см менша. Чому дорівнює його площа?(2б)
а)48см
б)56 см2
в)48 см2

3. Ширина  прямокутника – 4см, а довжина на 3см більша. Яка його площа? (2б)
а)28 см2
б)36 см2
в)28см

4. Площа прямокутника 72 см2. Довжина однієї зі сторін – 12см. У скільки разів ширина прямокутника менша від його довжини? (2б)
а)у 2 рази
б)у 3 рази
в)у 6 разів

5. Площа прямокутної ділянки 500 м2 , а довжина – 50м. На скільки ширина цієї ділянки менша, ніж її довжина? (2б)
а)на 40см
б)на 30см
в)на 50см

6. Довжина дослідної ділянки 34м, а ширина – 24м. ¼ площі займають огірки, помідори і цибуля, а решту – картопля. Яку площу займає картопля?  (3б)
а)816 см2
б)509 см2
в)612 см2

Природознавство

Тема. Які особливості має рослинний і тваринний світ Євразії?

Мета: ознайомити учнів з рослинним і тваринним світом Євразії; розвивати мовлення, мислення; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань учнів.

Природнича розминка «Чи вірите ви?»
• Чи вірите ви в те, що Євразія — найбільший материк Землі?
• Чи вірите ви в те, що Євразія складається з двох частин: Європи й Азії?
• Чи вірите ви в те, що Євразія розташована у північній та південній півкулях?
• Чи вірите ви в те, що Євразія омивається всіма океанами?
• Чи вірите ви в те, що в Євразії знаходиться наша країна?
• Учні розказують цікаві факти про особливості природи Євразії.
IIПовідомлення теми і мети уроку.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
— У якій півкулі розташований материк Євразія відносно екватора? Що є характерним для погоди цього материка?
— Які природні зони виділяють на материку Євразія? Як теплові пояси впливають на природу?
— Материк Євразія майже повністю знаходиться у північній півкулі. На його території є різні природні умови, у яких ростуть різні рослини та мешкають різні тварини.
На півночі материка знаходиться тундра. Зима там триває 8-9 місяців. Морози бувають до -50 °С. Ґрунт мерзлий. За коротке і прохолодне літо він устигає відтанути не більш як на 50 см. З рослин поширені мохи. Лише місцями ростуть маленькі деревця: карликова береза і полярна верба. З тварин водяться північний олень, песець, сова полярна і куріпка біла. Влітку на озера і болота прилітають дикі качки, гуси, лебеді.
За тундрою величезні простори займає тайга — хвойні ліси. У тайзі ростуть дерева — кедр сибірський, модрина, ялина, ялиця, мешкають білки, рисі, вовки, соболі, ведмеді бурі, рябчики й тетеруки.
За тайгою розкинулися мішані й листяні ліси. За лісами великі площі займають степи.
У Євразії є пустелі. Це місця, де випадає дуже мало опадів. Температура повітря сягає +50 °С. Рослинність пустель бідна. Зустрічаються рослини, що пристосувалися до таких умов. Це саксаул — безлистяне дерево з дуже довгими коренями. Зустрічаються верблюжа колючка і піщана осока. Найвідоміша тварина пустелі — верблюд. Водяться також джейрани, віслюки-кулани, варани, змії, черепахи.
Найбагатший рослинний і тваринний світ на тих територіях Євразії, що ближчі до екватора.
У вологих тропічних лісах водяться індійські слони, носороги, крокодили, людиноподібні мавпи — орангутани, змії — удави і кобри. Серед птахів виділяються папуги й павичі.
2. Робота за підручником (с. 90-94)
Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».
— Прочитайте розповідь козака Подорожника.
— Доведіть, що умови життя рослин і тварин у Євразії доволі різняться.
- Пригадайте і розкажіть про тваринний світ Північного Льодовитого океану. Поміркуйте, які ланцюги живлення можуть виникати в льодовій зоні.

(1) білий ведмідь – тюлень – риба - планктон; 2) білий ведмідь – тюлень – кайра(морська пташка) – мойва – рачки; 3) морж – оселедець – криль(дрібний рачок))

— Що ви прочитали про зону тундри?

— Що ви прочитали про лісотундру?

— Що називають тайгою?

— Які звірі тут мешкають?

— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних природничих знань».

IV. Узагальнення і систематизація знань учнів.
Гра «П'ять речень»
Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про рослинний і тваринний світ Євразії.
V. Підсумок уроку.
— Чому рослинний і тваринний світ Євразії дуже різноманітний?
— Яким є рослинний і тваринний світ холодної смуги?
— Що ви дізналися про природу тундри?
— Що таке тайга?
— Які ліси є на території Євразії?
— Які рослини і тварини там трапляються?
— Які рослини і тварини є в степах і пустелях Євразії?
— Як вони пристосувалися до виживання в умовах нестачі води?
— Розкажіть про рослинний і тваринний світ тропічних лісів.
VI. Домашнє завдання. Прочитати с.90 – 94, підготувати відповіді на питання, виконати завдання у зошиті на с. 22 та переглянути відео.






 

  

 

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий