Урок - проект "Займенникова країна", 4 клас



Урок – проект з української мови у 4 класі
Тема уроку. Повторення і закріплення вивченого про займенник
Тема проекту. Займенникова країна
Дослідницько  – пошуковий проект

Мета проекту: вчити спільно визначати цілі діяльності; планувати, розробляти, реалізовувати проект, брати на себе відповідальність за прийняття рішень та їх виконання; поглибити й узагальнити знання учнів про займенник як частину мови; розвивати вміння використовувати займенники у своєму мовленні; виховувати любов до рідної мови.
Навчальний предмет: українська мова
Ключове питання. Яку роль відіграють займенники у нашому мовленні?
Кінцевий результат:
- глибоке засвоєння вивченого матеріалу;
- формування навичок роботи в групах, навичок роботи з додатковою літературою;
- створення газети «Вулик».
Форма проведення: подорож по рубрикам газети «Вулик».
Тривалість: 1 урок
Термін виконання: 1 тиждень
(проект середньої тривалості)
Етапи навчального проекту
I етап. Стратегія проекту.
 На цьому етапі були визначені тема, мета проекту, навчальний предмет, зміст якого задіяний, вид проекту і його тривалість.
II. Планування проекту.
 Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою.
- У Морфології багато частин мови. Серед них почесне місце займає і займенник. Він використовується усіма: і дітьми, і дорослими. А тому в нашому мовленні відіграє велику роль.
Учні зацікавились цією частиною мови і захотіли дізнатися про нього більше. Це спонукало їх до створення проекту «Займенникова країна», який представлений газетою «Вулик».
III етап. Формування груп, обрання спікера групи, вибір учнями рубрик газети та отримання спеціального до них завдання та одержання рекомендацій щодо його виконання.
 Учні класу обєдналися у групи, дали їм назви:
група 1 – «Журналісти»;
група 2 – «Дослідники»;
група 3 – «Пошуковці»;
група 4 – «Пізнайки».
IY. Створення «банку даних», добір матеріалу для створення газети «Вулик».
1. Складання учнями плану роботи над проектом.
2. Визначення джерел інформації.
- Де ви можете знайти потрібну інформацію?
3. Розподіл обовязків щодо пошукової діяльності між учасниками проекту.
Самостійна пошукова робота учнів.
Група «Журналісти»
Для написання статті про займенник дітям цієї групи потрібна була інформація. За нею вони звернулися до вчителів української мови та літератури Оленченко І. Г. та Мелещенко Т. О., які їм любязно і надали.
Також, у своєму класі провели журналістське опитування «Чи потрібні займенники в українській мові?»
Група «Дослідники»
 Учасники цієї групи збирали і досліджували матеріал для рубрики «Наш скарб – рідна мова». Були дібрані скоромовки, загадки, прислівя, приказки, казки у яких зустрічаються займенники. В позаурочний час провели у класі вікторину «З якої це казки?
Група «Пошуковці»
 Учні цієї групи відшукували займенники у віршах,мирилках, примовках, щедрівках, колядках, частівках.
Члени цієї групи навіть склали свої власні вірші .Змієвська Ліза «В небі пташечка літає », Грабенко Катя «Музика весни» у яких використали багато займенників.
Група «Пізнайки»
 Учасники цієї групи підібрали ребуси, кросворди до рубрики «Ключики від мовної скриньки». Провели на уроці конкурс «Хто швидше розгадає ребуси?», допома-
гали в оформленні газети.
Y. Узагальнюючий урок.
  Урок проводиться у формі подорожі по рубрикам газети «Вулик».


Хід уроку – проекту

I. Організація класу.
- Діти, урок у нас сьогодні незвичайний, та ще й святковий, бо до нас завітали гості. А щоб він пройшов добре і свій бадьорий настрій ви зберегли протягом усієї нашої роботи – усміхніться.
                      Усміхніться всім навколо –
                      І сонечку, і квіточці, і маленькій бджілочці,
                      І гостям, і друзям,
                      І тоді обовязково
                      Все добрішим буде!
- Бажаю усім вам добра, плідної праці і приємного спілкування.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку та очікуваних результатів.
- Нам радісно і приємно на душі не тільки від того, що у нас гості, а й від того, що вивчаємо рідну мову, оту багату скарбницю в яку народ складає зернята народної мудрості, і  всю велич та багатство українського слова, свої роздуми та сподівання, в які вкладає велику любов до рідної мови.
А девізом до нашого уроку нехай стануть прекрасні слова відомого українського поета, перекладача і вченого Максима Тадейовича Рильського: «Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її. Борімося за красу мови, за правильність, за багатство».
Ми опрацювали тему «Займенник». На попередніх уроках ви отримали завдання у своїх групах для створення проекту «Займенникова країна», який будете сьогодні захищати. Всю свою роботу ви спрямували на вирішення головної пролеми «Значимість займенників у нашому мовленні».
Я вам вдячна за велику пошукову роботу, дякую, також, своїм колегам Інні Григорівні та Тетяні Олексіївні, які надали нам додаткову інформацію про займенник, а ще дякую вашим батькам, які допомагали в оформленні нашого проекту. В результаті такої плідної роботи і було створено газету «Вулик».
(Представлення газети)
                          В нашім «Вулику» цікаво,
                          Бджоли тут гудуть спритненькі.
                          Тут знання, як мед – медок,
                          Назбираємо з квіток.
                          А ці квіти надзвичайні
                          В них заховані завдання,
                          Як їх виконаєш, друже,
                          Станеш вмить розумним дуже!
- А подорожувати ми будемо по рубрикам нашої газети. Поповнювати і узагальнювати свої знання ви будете із цих квіточок, у яких заховані завдання. Це вам допоможе краще розкрити себе, пробудити свої можливості.
Діти, скажіть будь ласка, яких результатів цього уроку ви очікуєте?

III. Актуалізація опорних знань.
- Для початку проведемо бліц – опитування у вигляді гри «Журналісти».
 Наші журналісти пишуть статтю про «Займенник», їм потрібна інформація про цю частину мови. Зараз вони візьмуть інтервю у наших учнів.
- Яка частина мови називається займенником?
- Які займенники належать до особових? Чому вони так називаються?
- За якими ознаками займенники відносяться до певної особи?
- Як відмінюються займенники, що належать до: а) 1 – ї особи; б) 2 – ї особи; в) 3 – ї особи?
- Якими членами речення бувають займенники?
- Як змінюються займенники?
- Як пишуться займенники з прийменниками?

IY. Узагальнення і закріплення вивченого матеріалу.
Захист учнями проекту
- І так, вирушаємо у гості до Займенника.
Виступ спікера 1 групи «Журналісти»

Завдання 1 квіточки.
Різнорівневі завдання.
(Високий рівень)
Творче завдання.
За поданим початком склади і запиши розповідь (8 – 10 речень).
Я з нетерпінням чекала свого дня народження. І ось моя мрія збулася. Бабуся й дідусь подарували мені …
(Достатній рівень)
Списати речення. Займенники, що в дужках, використа –
ти у потрібній формі ( 3 – особи однини, множини).
1. Всім серцем любіть Україну свою – і вічні ми будемо з (вона). 2. Ти кріпко вір, бо віра чуда діє, без (вона) скрізь пустир і суєта. 3. Сидить Марушка в семи кожушках, хто (вона) роздягає, той сльози проливає. 4. На (він) весною розцвітали квіти, літали метелики, гули бджоли.
(Середній рівень)
Списати прислівя, підкреслити особові займенники, визначити їх особу і число.
1. Дай землі, то і вона тобі дасть. 2. Шануй батька і матір твоїх – і добре тобі буде, і довше житимеш на землі.
3.Ото, мама хвалять нас: чи ви мене, чи я вас. 4.  Жура-вель ще в небі, а він уже йому ціну встановлює. 5. Він за поріг, а я за пиріг.6. Байдуже ракові, в якому його горщику варять.
- Ведуча рубрики «Наш скарб – рідна мова» Змієвська Ліза запрошує вас у гості до «Хвилинки» поезії, але для початку давайте послухаємо її виступ, як спікера 2 групи «Дослідники».
Виступ спікера 2 групи «Дослідники».
- У нашому класі є діти, які пробують писати вірші. Зараз вони  нам їх прочитають.
           Мова
Я маленька українка
Люблю мову нашу рідну,
Буду нею я пишатись,
Мови рідної навчатись.
                                        (А. Лимаренко)
          Весна
Весна, веснонька прийшла
у кошику нам квіти принесла,
ще й багато сонця,
радості й тепла.
                                          ( А. Лимаренко)


          Музика весни

Ой, який чудовий день!
Повен він дзвінких пісень.
Все дзвенить, шумить та грає,
Це ж весна вже наступає!
                                            (К. Грабенко)

          *   *   *
В небі пташечка літає,
Ясне сонце зустрічає,
а воно таке привітне,
все навколо так і квітне.
                                             (Л. Змієвська)
- Дякуємо нашим дівчаткам за їх перші успіхи на маленькій своїй творчій стежинці. Не зупиняйтесь на цьому, протоптуйте її далі в наступних класах.
Завдання  2 квіточки.
Вибірковий диктант.
Із даних віршів виписати займенники і довести свій вибір.
- Спікер групи «Пошуковці» Сайгаченко Ліза представить свою рубрику «Грамоти  вчиться – завжди знадобиться».

Виступ спікера 3 групи «Пошуковці».
Завдання 3 квіточки.
Тестове завдання (робота в парах).
I ряд.
Знайдіть і запишіть рядок, у якому наведено лише форми  займенників 1 –ї особи.
1. Мене, тобі, мною, тобою, мені.
2. Я, на мені, на ньому, в них.
3. Ми, в мене, у нас, на мені, нам.
4. Його, їх, в неї, на них, коло нього.
II ряд.
Знайдіть і запишіть рядок, у якому наведено лише форми  займенників 2 – ї особи.
1. Тобі, вас, тобою, на вас, вами.
2. Я, на мені, мною, нами.
3. Його, її, вона, їх, нами.
4. Він, ви, ти, на них.
III ряд.
Знайдіть і запишіть рядок, у якому наведено лише форми займенників 3 – ї особи.
1. Я, ми, мене, ти, їх, вони.
2. Воно, їх, вона, ними, їм, його.
3. Її, він, на ній, їм.
25
4. Ми, нас, мене, ти, ви.

- А зараз пора і перепочити після такої напруженої роботи.
«Хвилинка» відпочинку.
Енерджайзер «Гопачок»
(Активні фізичні рухи по колу).
- Ведуча рубрики «Ключики від мовної скриньки» Кучеренко Анна пропонує вам цілу низку кросвордів, ребусів.
На перерві проведе з вами конкурс «Хто швидше розгадає кросворд». Надаємо їй слово.
Виступ спікера 4 групи «Пізнайки».
Завдання 4 квіточки.
Розгадайте ребуси, до якої частини мови належать слова відгадки.
I в. Провідміняти займенник вони.
II в. Провідміняти займенник ми.
Учень біля дошки відміняє займенник він.

IY. Рефлексія.
Оцінювання загального проекту.
- Діти, скажіть вам сподобався наш урок – проект?
- Як вам на ньому працювалося?
- А чи справдились ваші очікування?
- І головне, чи вдалося вирішити проблему, над якою працювали протягом тижня?
- Так, яку ж роль відіграють займенники у нашому мовленні?
- Для чого їх потрібно вивчати?
- Я дякую усім вам за сьогоднішній урок, мої очікування теж здійснилися. Ви працювали плідно, творчо. Вчились висловлювати свої думки точно і красиво, а головне, що ваше мовлення збагатилося ще однією частиною мови, дуже потрібною усім.
І, наостанок, хочу вам на згадку про цей урок подарувати вірш.
                      Ви діти вільної країни,
                      Ідіть сміливо в веселковий світ!
                      Вам будувати майбуття Вкраїни
                      Вже зовсім скоро – через 8 літ.
                      А поки що у школі виростайте,
                      Навчайтеся, здоровими ростіть,
                      Вершини наполегливо долайте
                      І дружно у шкільній сімї живіть!
Тримайте свою душу завжди відкритою для добра, щастя і любові, і тоді ви відчуєте, яке прекрасне життя.

Y. Оцінювання учнів.

YI. Домашнє завдання.
(Високий рівень)
Скласти і записати твір – мініатюру на тему «Наш «Вулик» - це знання і радість» або скласти віршик до нашої газети.
(Достатній рівень)
Вправа 74.
(Середній рівень)
Вправа 76.
(Завдання можна запропонувати виконати на вибір).








Змістові питання:

Комментариев нет:

Отправить комментарий