Урок –
проект з українського
читання у 4 класі
(фрагмент уроку)
Тема проекту «А дружити, треба
вміти»
Ключове запитання: «Яке значення в житті людини відіграє дружба?»
Змістові питання:
- Що таке дружба?
-Що допомагає підтримувати
дружні стосунки?
- «Помічники» та «вороги»
дружби.
- Кросворд про дружбу.
- Поради хлопчикам і дівчаткам,
як потрібно діяти, щоб мати багато друзів.
- Чому вчить нас притча
«Батьківський заповіт»?
Обrрунтування вибору проекту:
- спонукати учнів замислитися
над своїм відношенням до оточуючих;
- вчити правилам товаришування
і прагнути мати надійних друзів.
Мета проекту: вчити учнів
здійснювати проектну діяльність на основі аналізу літературних творів;
розвивати креативне мислення, творчий підхід до розв’язання ключового питання проекту; виховувати бажання
дружити, бути самому справжнім другом.
Характеристика проекту:
за характером діяльності –
прикладний;
за змістом – монопредметний
(українське читання);
за кількістю учасників –
колективний;
за тривалістю – короткотривалий
проект;
за ступенем самостійності –
частково – пошуковий.
Прогнозований результат:
- засвоєння нового матеріалу;
- формування навичок роботи в
групах;
- створення модульної таблиці «
А дружити, треба вміти»;
- вивчення нового матеріалу з мультимедійним
супроводом.
План роботи над проектом
1. Об’єднання учнів у групи та
визначення завдань для кожної групи.
2. Пошукова діяльність учнів.
3. Захист виконаних робіт.
4. Створення нових груп на
уроці та отримання нових завдань.
5. Вивчення нового матеріалу з
мультимедійним супроводом.
6. Робота в групах.
7. На основі опрацьованих
віршів А. Костецького «Буває все…», «Краще з друзями разом», «Словник Славка»
почати складати закони, або рецепти дружби, які потім продовжити складати на
наступних уроках даної теми.
Завдання групам:
Група 1 «Дослідники»
Дізнатись, що означає слово
«дружба» і вказати ознаки дружби.
Група 2 «Пошуковці»
Визначити «помічників» та
«ворогів» дружби.
Група 3 «Чомусики»
Розгадати кросворд і дібрати до
нього ключове слово.
Група 4 «Літератори»
Відшукати в шкільній бібліотеці
вірші, казки, оповідання про дружбу та підготувати поради для хлопчиків і
дівчаток, що потрібно робити і як потрібно діяти, щоб мати багато друзів.
Творча робота на уроці
Опрацювавши вірші А.
Костецького «Буває все», «Краще з друзями разом», «Словник Славка» скласти пам’ятку «Закони дружби» і дати відповідь на ключове питання
даного проекту «Яке значення в житті людини відіграє дружба».
Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Очікувані результати:
- удосконалення навичок
виразності читання;
- сформувати емоційно –
позитивне відношення один до одного, дружні стосунки; осмислення того, що
головне для друга – приносити радість і щастя людям;
- покращити взаємовідносини між
учнями при виконанні спільної роботи.
Хід уроку – проекту
I. Організація класу до роботи.
- Діти, у нас на уроці присутні
гості, тому привітайтеся до них, подаруйте їм свої посмішки. Ми раді бачити
шановних гостей у товаристві дружніх, де всі діти розуміють один одного,
поважають думку кожного, підтримують.
А тепер подивіться на мене,
погляньте один на одного, посміхнімося, подумки побажаємо собі добра, успіхів.
Сподіваюсь, що ми зуміємо створити на уроці ситуацію успіху і щоб наша праця
була успішною слід дотримуватись таких правил, пригадаємо їх: (Слайд 1 «Правила
успіху на уроці»)
1. Правило піднятої руки.
2. Дружня співпраця в групах.
3. Уважно слухати вчителя і
учнів.
4. Активно і творчо працювати.
Девіз нашого уроку такий:
(Слайд 2 «Девіз уроку»)
Виразно читаємо,
Чітко розповідаємо,
Мовлення своє розвиваємо!
II. Мотивація навчальної діяльності.
- На годині спілкування –
тренінгу ми з вами склали формулу успіху, дібравши до неї ключові слова,
створили рекомендації, які допомагають здружити колектив і отримали в своїх
групах завдання для сьогоднішнього уроку – проекту.
- На цьому уроці ми розпочинаємо вивчати новий
розділ «Світ дитинства», який відкриває тема «А дружити, треба вміти», яка і
стала темою нашого проекту.
(Слайд 3 «А
дружити, треба вміти»)
Результатом нашої спільної
роботи з вами повинен стати будинок, який ми зведемо разом.
- Яким ви уявляєте наш будинок?
- Давайте придумаємо йому
назву. Нехай це буде будинок дружби.
Наш будинок – це наш внутрішній
світ. Це – наш затишок, комфорт, інтереси й захоплення, звички й смаки.
Говорять, що у власній оселі людину і стіни лікують. Будинок – це не тільки
місце, де людина живе, працює й відпочиває, але й місце спілкування.
І зводити будинок дружби ми будемо протягом кількох уроків, готовий
він буде по закінченню вивчення теми.
- З чого розпочинається
будівництво? (З фундаменту)
Так, саме від нього залежить
міцність будови. І закладати фундамент нашого будинку дружби буде група
«Дослідники» після того, як презентує свою роботу.
(Слайд 4 Група
«Дослідники»)
Виступ спікера групи «Дослідники»
- Я спікер групи «Дослідники» -
Карпенко Анна.
В нашій групі ми провели дослідницьку роботу і з’ясували, що слово «дружба»
означає безкорисливі стосунки між людьми, засновані на любові, доброті,
радості, правді, чесності, повазі, взаємній симпатії, спільних інтересах і
захопленнях. Обов’язкові її ознаки – це довіра і терпіння. Людей, які пов’язані
дружбою називають друзями. Для того, щоб дружба була міцною треба самому прикласти
багато зусиль і старання.
- Молодці, тепер нам потрібно побудувати стіни нашого будинку. Як ви
гадаєте, яку функцію вони виконують у будинку? (Захищають від вітрів, дощу,
морозу, ураганів)
- Будувати стіни будинку буде група «Пошуковці».
(Слайд 4 Група «Пошуковці»)
Виступ спікера групи «Пошуковці»
- Я спікер групи «Пошуковці» -
Моспан Катерина.
Ми провели пошукову роботу і
дізналися, що у дружби є «помічники», які допомагають дружити, але є у неї й
«вороги», які навпаки можуть легко цю дружбу зруйнувати.
До «помічників» ми віднесли
допомогу, щирість, розуміння, любов, прощення, мир, довіру, вірність, а до
«ворогів» - образу, жадібність, заздрість, гордість, сварку, бійку.
- Молодці діти, добре
попрацювали. Повертаємось до нашої будови.
- Чого ще бракує їй? (Вікон і
дверей)
Змайстрювати вікна для нашого
будинку я запрошую групу «Чомусиків», які покажуть нам свою роботу.
(Слайд 6 Група
«Чомусики»)
Виступ спікера групи «Чомусики»
- Я спікер групи «Чомусики» -
Сежченко Анастасія.
Нашій групі було дане завдання:
розгадати кросворд і знайти ключове слово до нього. Ми розгадали кросворд, ось,
що в нас вийшло.
1. Не в службу, а в … (дружбу)
2. Ліпше мати сто приятелів,
ніж одного … (ворога)
3. Водить дружбу з олівцями,
Зошитами, папірцями.
На малюнку щось не те?
Вмить вона його зітре! (Гумка)
4. Не той друг, хто медом маже,
а той хто правду … (каже)
5. Дружба – найбільший …
(скарб)
6. У товаристві лад, усяк тому…
(радіє)
І ключове слово в нас вийшло
«дружба».
- Знову повертаємося до нашого
будиночка дружби. Чого йому не вистачає? (Дверей). Право поставити двері для
нашої будови я надаю групі «Літератори».
(Слайд 7 Група
«Літератори»)
Виступ спікера групи «Літератори»
- Я спікер групи «Літератори» -
Кринична Вікторія.
Нашій групі було дане завдання
знайти казки, вірші, оповідання про дружбу. Ми з Артемом, Данею і Аліною
сходили в нашу шкільну бібліотеку. Бібліотекар Вікторія Петрівна допомогла нам
знайти твори про дружбу.
Ми їх прочитали і радимо
прочитати усім дітям нашого класу. А ще ми зрозуміли, що людина у якої є вірні,
щирі друзі – це щаслива людина. У нашому класі діти вміють дружити. А от Оксана
Сенатович написала вірш «Що це значить – не дружити», послухайте його будь
ласка.
Що це значить – не дружити
Жити так – одинаком?
Не дружити – це ходити
не дверима, а вікном.
Це без друга, без подружки
на перерві у кутку
розправлятись самотужки
з апельсином нашвидку.
Це дивитись, наче в книжку,
Набік з видом кам’яним,
А насправді тишком – нишком
Роздавати штурхани!
В школі вчитись й не дружити
Це, повірте, все одно,
Що, заплющившись,
Сидіти і дивитися кіно.
Данііл
- Відшукуючи вірші про дружбу
ми з Аліною знайшли поради для хлопчиків і дівчаток, що потрібно робити і як
потрібно діяти, щоб у кожного з нас було багато друзів.
- Ось послухайте, будь ласка поради для хлопчиків.
Для хлопців завжди дуже радий
Я дати ось такі поради:
Увагу, щоб звернуть на себе,
Як слід навчитися нам треба
Не смикати дівчат за коси,
Робити все, що вони попросять,
Не будь хвалько і задавака,
Не змушуй меншого заплакати.
Коли врахуєш ці поради,
Вона дружить з тобою рада.
Аліна
Поради для дівчаток
У дівчат свої секрети
Слід їм знати ці куплети,
Чисті руки, одяг, щічки,
В косах гарні білі стрічки.
Все важливе для дівчаток
З голови до самих п’яток.
Та віддавна й до тепер
Цінять правильні манери.
А грубити, з кимось биться
Для дівчаток не годиться.
Будеш все це пам’ятати –
Зможеш гарним другом стати.
Моя мама роздрукувала ці поради
для кожного учня нашого класу і ми їх зараз подаруємо.
- Дякую і вашій групі за плідну
роботу і за ті слушні поради, які ви приготували хлопчикам і дівчаткам нашого
класу.
Ви чудові майстри, добре
справились зі своїми завданнями, тож двері до будинка у вас вийшли гарні.
Залишилось нам побудувати дах. А готовий він буде тільки тоді, коли ви
справитесь з новими завданнями у своїх групах, які допоможуть вам визначити
закони, або іншими словами сказати рецепти дружби, для того, щоб більше знайти
собі друзів.
- Хочеться вірити, що в ході
творчих пошуків, при опрацюванні нового матеріалу про дружбу – кожен учень
нашого класу подумає над своїми вчинками і вчинками своїх однокласників, і хоч
ніхто не застрахований від помилок, головне – уміти їх помічати в собі, адже
дружбі треба вчитися і головне у дружбі вчитися бути людиною.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
(Слайд 8 «Анатолій
Костецький»)
- Із творчістю відомого дитячого українського поета і
письменника Анатолія Костецького ви вже
знайомі, його твори читали у 2 і 3 класі. А згадати їх вам допоможе
вікторина «Згадай назви віршів»
(Слайд 9 Вікторина
«Згадай назви віршів»)
- Пригадайте назви віршів, прочитавши їх уривки. Будьте
уважні, бо в кожному з них ховається назва.
1. «Б…тьк…вщ…н… - ц… м…м… і т…т…».(«Батьківщина»)
2. «Найдоржчестоїтьзасловами: всвітіусепочинаєтьсязмами».
(«Все починається з мами»)
3. «Жал…, шо є в…е дл… вс…ого д…вн… і…ена» («Імена»)
4. «Метеликаловитиянехочу» («Не хочу!»)
5. «Ох, н…пр….ст… т…к
х…д…т… в г…ст….!» («У гостях»)
6. «Усе, щозгубили, - шукайтейзнаходьте!» («Бюро
знахідок»)
Головні герої цих творів – це
ваші ровесники. Вони жваві, непосидючі, мрійники і фантазери. Яких тем торкається
Костецький у своїх творах, дізнаєтесь, прочитавши деформований текст.
(Слайд 10 «Деформований текст»)
У свохї рахвот опет шипе пор
четяди житят, неспонев відкттіври, гадокви, могуру. критоВІд і йозсерно, але
зеб чаньпов опет вогорить рпо ет, як треаб жидрути, битилю, ямріти, тивчися.
- А тепер давайте перевіримо
свій текст.
(Слайд 11
«Перевірка тексту»)
IV.
Повідомлення теми і мети проекту
- На сьогоднішньому уроці
познайомимося з новими героями віршів Анатолія Костецького «Буває все», «Краще
з друзями разом», «Словник Славка», які допоможуть вам відповісти на ключове
питання нашого проекту «Яке значення в житті людини відіграє дружба?» Також
почнете у своїх групах складати пам’ятку «Закони дружби» і закінчимо її
складати на наступних уроках цієї теми.
V.
Фізкультхвилинка
- А зараз давайте перепочинемо, проведемо руханку і
створимо нові групи.
Тут зібрались
друзі: один, два, три,
Ти і я, і
ви, і ми: один, два, три.
Посміхнись комусь
ліворуч,
Посміхнись
комусь праворуч.
Ми одна сім’я.
(На рахунок «один», «два»,
«три» об’єднатися у групи)
Діти об’єднуються у групи і
займають свої місця.
- Послухайте притчу
«Батьківський заповіт»
(Слайд 12 Притча
«Батьківський заповіт»)
Тяжко хворів батько. Перед смертю він покликав
своїх синів, дав їм по гілочці у руки і попросив їх переламати. Сини виконали
батькову волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ці гілочки до купи,
перев’язав їх і знову попросив зробити те саме, але сини не змогли переламати
цей оберемок. Тоді батько сказав: «Ось так і в житті кожного з вас окремо легко
скривдити, образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги не зламають вас і
всі негаразди ви легко здолаєте».
- А я бажаю вам, щоб ви в своєму житті мали не
менше друзів, ніж в цьому пучку гілочок. І хай ваша дружба буде міцною,
справжньою, щоб ніщо в житті не могло її зламати.
- Давайте на згадку подаруємо один одному
посмішки і зрозуміємо, що сьогоднішній урок подарував нам ще більше друзів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий