Шкідливі звички і здоров’я (година здоров’я у 4 класі)


Мета: поглибити знання учнів про негативний вплив на здоров’я шкідливих звичок;учити розпізнавати небезпечні ситуації, що потребують категоричної відмови; розвивати вміння відстоювати власні переконання, оцінювати свої вчинкивиховувати здатність протидіяти пропозиціям щодо куріння та вживання алкоголю.
Обладнання: плакат «Від чого залежить стан здоров’я людини», діаграми «Населення України» та «Фактори здоров’я», схема «Умови здоров’я», анкета з визначення рівня знань учнів щодо формування здорового способу життя. 
ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ГОДИНИ СПІЛКУВАННЯ
І. Організаційний момент. Привітання з учнями. Налаштування на гарний настрій, бажання спілкуватися та пізнавати нове.
ІІ. Повідомлення теми класної години. 
III.Основна частина
1. Гра «Так чи ні?»
- Які звички є корисними для здоров’я?
а) виконувати режим дня;
б) толерантність;
в) неохайність;
г) байдужість до навколишнього світу.
- Які елементи соціального середовища сприяють здоров’ю і безпеці людей? 
а) злочинність;
б) медичні заклади;
в) органи правопорядку;
г) реклама алкогольних напоїв.
 - Які шкідливі чинники для здоров’я можуть виникнути у родині?
а) вживання алкоголю;
б) виховання моральних принципів;
г) насильство;
д) привчання до гігієни.
- Ознаками дружніх компаній є:
а) приймати тебе таким, яким ти є;
б) бажання керувати тобою;
в) розправи за непокору;
г) повага і підтримка одне одного;
д) не мають жорстких правил.
- Позитивний вплив друзів спонукає:
а) почати  курити;
б) брехати;
в) берегти здоров’я;
г) досягти поставленої мети;
д) спробувати алкогольні напої.
2. Повідомлення вчителя
- Кожній людині у житті доводиться вибирати, адже, зрештою, вона має на це право. Всім в житті доводиться  робити вибір. Для того, щоб зробити правильний  вибір, людина повинна усвідомити: хто вона є, ким хотіла б стати в житті, що слід зробити, щоб досягти цього.
Що краще – бути здоровим, багатим  і щасливим чи хворим, бідним і нещасним?
Для того, щоб бути успішним у житті, потрібно не піддатися шкідливим звичкам. 
-  “ Здоровя – це ще не все, але все інше без нього ніщо”, - говорили античні філософи.
Нещодавно фонд “Здоровя для всіх” провів опитування з проблеми тютюнокуріння,  і запропонував поставити запитання зіркам спорту, мистецтва, стосовно куріння.
Запитання, на які погодились відповісти відомі українці:
1.                Чи курите Ви?
2.                Чи курили Ви в дитинстві?
3.                Якими тоді були ваші захоплення?
4.                Ваші поради, як досягти в житті успіху?
Відповідають брати Клички, чемпіони світу з боксу:
1.                НІ, жоден  з нас не курить, оскільки куріння навряд чи допомогло б нам досягти тих результатів, які ми маємо сьогодні.
2.                Ні, на куріння просто не було часу, а також і бажання.
3.                Звичайно, у першу чергу  - заняття спортом.
4.                Знайдіть заняття до душі. Максимально будьте зайняті і памятайте, що саме ви творите своє майбутнє. Можна або багато й цілеспрямовано працювати, або сидіти й курити. Результати у першому й другому випадках будуть протилежні.
Відповідає Руслан Пономарьов, чемпіон світу з шахів: 
1.                Я не палю і ніколи не палив.
2.                Успіхів у своєму житті досяг, тому що не витрачав свій час на марне й шкідливе для здоровя заняття, яким поза сумнівом, є куріння.
3.                Улюблені заняття – навчання у школі та гра у шахи.
4.                Ставте перед собою благородну мету, багато працюйте задля її досягнення.
5.                Цінуйте час – потім не наздоженете, цінуйте здоровя, щоб потім його не зміцнювати.
Проблемне питання: Чому ж тютюнопаління є таким шкідливим?
(Відповіді дітей).
1.                Робота з таблицею “Будова дихальної ситеми”.
2.                Розповідь вчителя.
Тютюнопаління є найпоширенішою шкідливою для організму людини звичкою.
Нікотин та інші компоненти тютюну сприяють ураженню майже всіх органів і систем організму. Тютюнопаління знижує працездатність людини, послаблює імунітет, знижує пам’ять. Негативний вплив куріння на організм дитини проявляється у швидкій втомі, млявості, поганому апетиті, роздратованості, відставанні у фізичному розвитку, хворобах легень. Тютюновий дим затримує корисні ультрафіолетові промені, у курців жовті зуби, пальці. Тютюнопаління  спричинює багато захворювань і веде до передчасної смерті. Нікотин – дуже сильна отрута, яка порушує обмін речовин, пошкоджує органи дихання і серцево – судинної системи. 
Зявився новий термін – “хвороби курців”. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, щорічно на планеті гине 2,5 млн. осіб.
3. Робота із схемою.

    Якщо

      я    
    палю

Втрачаю здоровя

Маю поганий подих

Маю 
конфлікти з батьками

Стану залежним від тютюну

Почуваюся старшим

Витрачаю більше грошей

















4. Поетична хвилинка.
-- Як хочеш швидко підростати
 І розвиватися, як слід,
 Себе повинен вберігати
 І захищати від бід.
-  Яка ж біда спіткати може?
-  О! Бід навколо ціла тьма!
  Ти не роби, чого негоже,
Не підставляй себе дарма.
Цигарку взяв малий хлопчина,
Як паровоз іде й димить.
Й не думає того дитина,
Що це страшна для нього мить.
Він виробля погану звичку,
Бо вже звикатиме палить.
Здоровячко, як рукавичку,
Він може просто загубить.
5.  Продовження розповіді учителя.
-- Є ще один наркотик, який приносить людям зло, горе, руйнує життя, долі, позбавляє радощів та розуму, це – алкоголь. Ф. Достоєвський справедливо помітив, що ніхто і ніщо так не перетворює людину на тварину, як горілка.
Особливо небезпечний алкоголь молодому організмові. Пиво – це теж своєрідна отрута. У людей, які зловживають пивом, порушується обмін речовин, розвивається хвороба “бичаче серце”, руйнується печінка.
Алкоголь чужий природі всього сущого на землі і, крім людини, його не вживає жодна істота. Навіть зерна пшениці, які пролежали понад 3 тис. Років у гробницях фараонів, сходять і колосяться, у той час як зерно, змочене в горілці, ніколи не проросте.
v Алкоголь –  отрута! Як би його не ховали за яскравими етикетками на пляшках, як би він не вигравав у келихах, він шкодить організму. Корисним спирт є лише при зовнішньому застосуванні. Спиртовий розчин йоду знешкоджує мікроорганізми, а ось вживання 500мл 40%-ного розчину спирту призводить до загибелі одного мільйона нервових клітин, які вже не відновлюються. У людини, яка постійно вживає алкоголь, настає розумова деградація, уповільнюються рефлекси. Через ураження мозочка виникає хитка хода.
v Спиртні напої піднімають настрій, але це підступний настрій. Механізм дії спирту полягає в тому, що він знімає гальмування у корі головного мозку. Тому в стані сп’яніння людина не контролює себе, може вчинити будь-який злочин і навіть самогубство.
v Систематичне вживання спиртних напоїв спричинює алкоголізм, для якого характерним є патологічний потяг до спиртного, поступовий розлад фізичного і психічного здоров’я. 
v Найцінніше в людини – це її життя. Життя – багатство, дане кожному з нас батьками. Так мріється, що воно буде достойним і щасливим. А це можливо лише за умови міцного здоров’я. Не випадково в народі виникли прислів’я:
«Гроші загубив – нічого не загубив, здоров’я загубив – все загубив», «Здоров’я – всьому голова», «Здоров’я не купиш» та інші.

6. Практична робота «Моделювання ситуацій відмови від небезпечних пропозицій»
- Люди не завжди охоче погодяться з вами, навіть якщо ви висловите свою пропозицію з повагою до них. Дехто захоче вас переконати, почне перебивати, відволікати від теми, умовляти. Тому важливо навчитися протидіяти тиску.
 Навчаємося відмовляти – говорити «Ні!».
- Як відмовити тим, хто пропонує тобі цигарки, алкоголь, наркотики?
∙ Придумати причину і відмовитися. (Я займаюся спортом, у мене повинні бути сильні легені.
∙ Змінити тему розмови. (Розповісти про нову гру, книгу, фільм)
∙ Навести факти шкідливого впливу на організм того, що пропонують.
∙ Піти, нічого не пояснюючи.
∙ Найкоротший спосіб – сказати «ні», але сказати це впевнено.
Висновок.  У житті трапляються різні ситуації, коли вам можуть запропонувати випити, закурити, спробувати наркотик. Але завжди треба пам’ятати, щоб залишитися здоровою людиною, ви повинні навчитися говорити «ні». Візьмемося за руки і скажемо дружно: «Ні – курінню! Ні – алкоголю і наркотикам!»
1. Гра «Так чи ні?»
∙ Тисячі людей в Україні щороку вмирають від хвороб, пов’язаних з курінням, алкоголем і наркотиками. Так чи ні?
∙ Людина, яка вживає алкоголь, завжди смілива, досягає успіху. Так чи ні?
∙ Ті, хто не курять, мають право дихати чистим повітрям. Так чи ні?
∙ Алкоголізм призводить до того, що людина втачає волю, з’являється залежність від алкоголю. Так чи ні?
∙ Алкоголіки, наркомани живуть менше, ніж здорові люди. Так чи ні?
IV Підсумок
- Отож прислухайтеся, діти, до мудрих порад своїх батьків, учителів, лікарів, тому що це дуже цінні поради, які допоможуть вам зберегти здоров’я і вирости сильними і сміливими, здоровими і щасливими. А що є цінніше, ніж здоров’я і життя? Коли людина здорова, вона може все здолати, про все мріяти і досягти своєї мрії у житті. А коли хвора, то жодні мрії не здійсняться.
Та життя складне, на жаль, крім добрих і мудрих порад, діти можуть одержати і шкідливі поради від злих людей, які хочуть заподіяти лихо і позловтішатися над чужою бідою. А до них приєднується деколи і стара Шапокляк зі своїми шкідливими порадами. От послухайте їх і зробіть висновки.
Шкідливі поради пані Шапокляк
Від світанку до зорі
Радять дітям лікарі
Алкоголю не вживати.
Цигарок до рук не брати
І не їсти блекоту,
Не вживати наркоту.
Я ж вам, пані Шапокляк,
Раджу все робить не так!
Дам поради залюбки —
Все робити навпаки!
Це ж і весело, й цікаво,
І для діток є забава.
Нащо вам здоровим бути?
Треба зразу все забути:
І поради лікарів,
Й застереження батьків.
Та й не тільки вчителі
Вчать дітей на цій землі.
Я умію теж навчити!
Нащо вам здоровим жити?
Йдете в школу — закуріть,
І диміть, диміть, диміть!
Замість чаю пийте пиво
І хворійте всі щасливо.
Як дитина занедужа,
Це чудово дуже-дуже!
Бо не треба в школу йти,
Можна в ліжечко лягти,
День і ніч у нім лежати
І тихесенько вмирати.
Нащо сонце променисте,
Нащо вам повітря чисте?
Коли можна покурити,
Віку трохи вкоротити.
Бути хворим так приємно.
Всі тоді говорять чемно.
На твою велику втіху,
Твоїм рідним не до сміху.
А тебе ніхто не вчить,
Як на білім світі жить.
Ще у мене є порада.
Дітям я сказати рада.
Нащо вам здоров 'я мати?
Краще хворим пролежати.
Бо ж не треба з дітьми гратись,
Ні гулять, ні розважатись.
Ані в той футбол ганяти,
М'яч в ворота забивати,
Їжте блекоту й дурман,
В голові носіть туман.
Бо дурним приємно бути,
Можна геть усе забути.
І усім наперекір
Покурити йдіть у двір.
Там на вас давно чекають
І дурман в руках тримають.
Ви спиталися у мами,
Чи і я роблю так само?
Ні! Звичайно, не роблю,
Я себе завжди люблю.
Знайте, пані Шапокляк
Робить все завжди не так,
Як говорить вам робити.
Бо вона ще хоче жити.
Гарно жити й процвітати
Та міцне здоров 'я мати.
Діти, це ви прочитали,
Добре все запам’ятати
І зробіть усе не так,
Як вам радить Шапокляк.
Раджу дітям залюбки
Все робити навпаки.
І послухати батьків,
Лікарів і вчителів.
Правильно у світі жити
І себе завжди любити.
Бо добро найбільше в світі —
Це здоров’я ваше, діти!
Щастячка шукать дарма,
Як здоров’ячка нема.
Доки діточки малі,
Їх навчають вчителі,
Лікар дасть пораду й тато.
Добрих є людей багато.
А найкраще завжди мама
Діток вчить добру так само.
Щоб здорові з юних літ
Й мудрі діти йшли у світ.
Але є і Шапокляк,
Що підкаже щось не так.
Хтось-таки з шляху зіб’ється,
А вона над ним сміється.
Та щоб вам спокійно жити,
Треба все, як слід робити.
Поки ви ще невеличкі,
Виробляйте добрі звички,
Щоб здоров ’я зберегти
І щасливими рости!
- Пригадайте, яких поганих звичок може набути людина?
- Що потрыбно знати, щоб цих звичок не набувати?
- Які добрі звички необхідно виробляти, щоб бути здоровим і міцним?
Анкета для учнів
1.    Як ви вважаєте: чи потрібні людині знання про здоровий спосіб життя?      (Так, ні, не замислювався)
2.    Які, на ваш погляд, складові здорового способу життя: 
- загартування організму;
- режим дня;
- правильне повноцінне харчування;
- дотримання правил особистої гігієни;
- заняття фізкультурою і спортом;
- відсутність шкідливих звичок;
- чисте повітря. 
           3. Чи робите ви ранкову зарядку? (Так, ні, не щодня)
           4. Чи займаєтесь ви спортом? 
           (Так, ні, не дозволяє здоров’я, немає бажання)
           5. Чи пробували палите ? (Так, ні,)           
           6. Чи палить хтось із вашої родини? (Так, ні, іноді)
           7. Чи пробували спиртні напої? (Так, ні)
           8. Чи знаєте ви, що шкідливі звички впливають на здоров’я? 
           (Так, ні, не замислювався)
           9. Чи хотіли б ви позбутися шкідливих звичок? 
           (Так, ні, мені  байдуже)
          10. Від кого ви хотіли б дізнатися якомога більше про здоровий  спосіб життя? (Від медпрацівників, від батьків, від учителів, з радіо і телебачення, з літератури)
          11. Чи хотіли б ви у майбутньому вести здоровий спосіб життя?(Так, ні)









Комментариев нет:

Отправить комментарий